dimarts, 27 de maig del 2008

Més escrits

Discussió dels graus de la Facultat
  • 1.
    Grau > Llicenciatura. No és només un canvi de nomenclatura (1)
    [ Joan Gil Oliveras ] 23/05/2008 01:18
    No és només un canvi de nom "a la europea". Podria ser llicenciatura i el títol homologar-se a la Unió Europea a través de la homogeneïtzació de la durada mínima que ha de tenir la carrera. Això no es fa, per tant, hi haurà un merder amb els crèdits ECTS. Torno a preguntar si realment, tot sabent que és un euro crèdit, estic pagant aquella feina contabilitzada a la ECTS com a "formació" que estic fent "a casa"?

    Grau és un títol genèric, com diu la Comissionada per saber Anglés, usar l'Office, saber presentar recerques i treballs, etc.

    M'imagino que això és el nivell mínim que s'ha de demanar a un batxiller? Jo almenys crec defensar la qualitat de l'ensenyament. El Govern però creu que aquestes habilitats s'han de desenvolupar en la carrera, quan ja s'han o s'haurien d'haver usat de forma efectiva en el Batxillerat.

    Grau és que la "especialització" es faci en el PostGrau (màster). Ara la majoria de màsters (pocs i amb poques places: privació) són a preus molt més raonables; però crec que caldria sortir al 4rt any amb una "especialització". Abans no sorties com a titulat en tal i especialitzat en tal, però et deixaven fer itineraris.

    Grau és Bolonya, és el sistema d'avaluació continuada per a totes les classes (error greu) en el que l'obligat compliment d'elaborar tants treballs en tant x temps fa que no s'aprengui res. Això vol dir, més correccions, més tutories, més professorat, més aules, grups reduïts, etc. I sense finançament públic això no es pot aplicar. El Grau no és pot aplicar per raons econòmiques: les universitats estan en crisis, i tenint en compte, la LOU "de la precarietat" qui s'emportarà la feina com ara, seran figures paralaborals.

    El PostGrau serà igualment molt més car que la carrera de 4 anys, i hi haurà menys coneixement.

  • 1.1.
    Grau > Llicenciatura. No és només un canvi de nomenclatura (2)
    [ Joan Gil Oliveras ] 23/05/2008 01:20
    No estic en contra de la relació societat (tota, empresaris inclosos) i universitat. No obstant, no és la universitat la que ha d'estar al servei de la societat, sinó que la universitat ha de ser el motor de la transformació social, intel•lectual i científica del país. Puc ser molt il•lustrat, però no sóc pas elitista: tan de bo tothom pogués anar a la universitat!

    Les matrícules pugen per sobre de l'IPC, privant als estudiants més pobres d'entrar a la carrera per raons de desigualtats econòmiques. I com hem de ser estudiants "a temps complet", el treball a mitja jornada no serà viable.

    La Fundació UPC fa formació a la carta per a les empreses (assessoria), et col•loca com a estudiant al món del treball (que bé la universitat és útil per a l'estudiant, et busca feina com si fossis estúpid, està bé, però de QUINA MENA DE FEINA PARLEM?) precari, també fa "reciclatge" als professors (això està molt bé), etc.

    Precarietat UPC, les empreses produeixen gratis gràcies als "practicums professionals": http://www.fundacio.upc.edu/alumnesenpractiques.php?origen=P4_Practiques

    És que ens formem amb les pràctiques: No dic que no, però el procés d'adaptació i formació i recollida de rols a la empresa és posterior a la universitat. Teoria a la pràctica, metodologia útil pel món real, eines per usar després, etc.: Si. Treballar gratis de qualsevol porqueria: No.

  • 1.1.1.
    Grau > Llicenciatura. No és només un canvi de nomenclatura (3)
    [ Joan Gil Oliveras ] 23/05/2008 01:28
    La Fundació UPC té aquest "servei a la empresa": treballadors/es precaris/es (com es comprova a la web de la UPC).

    Es redueixen les classes teòriques o encara pitjor es complementen amb l'excés de treballs (pla pilot)! La docència que és el que es busca, queda relegat pels Post Graus (se suposa, no queda molt clar). Bé, el que busca la gent és un bon sou i punt.

    Els màsters IBM, Telefònica (pagats per empreses) són una sortida no lloable però necessària del Rectorat. No obstant, no hem d'apostar per això: cal lluitar contra el "frau fiscal", lo qual el meu sindicat fa un temps reclamava i no es contradiu gens amb la defensa de la universitat pública.

    Universia, és un mecenatge del Banco Santader (el que mana: Botin) a les universitats. És veu que té un benefici per la universitat, però en la seva plana web i veient el que fan: en resum: és publicitat gratuïta d'una de les empreses més arrogants del món a través del prestigi de les universitats i d'algun famós (aquest si que cobra, l'Alonso).

    Segons el ex-rector de la universitat de València va exposar en una entrevista que s'ha d'apostar per les carreres a la carta de continguts per a les empreses, que elles decideixin el Pla d'estudis.
    Hem d'estar alerta.


  • 2.
    El defensa del Grau en Sociologia
    [ Francesc Xavier Rambla Marigot ] 23/05/2008 09:25
    I de moltes característiques generals de tots els graus
  • En defensa del Grau en Sociologia (UAB) Xavier Rambla, Coord. Comissió i VD Ord. Acadèmica, Fac. Ciències Polítiques i Sociologia, Maig del 2008
  • Context immediat:
    Prova pilot desperta inquietuds (per compaginació estudis- treball, multiplicació de les activitats d’avaluació) i també suport a la innovació docent.
    Una generació d’estudiants força participativa (vot a eleccions, neixen associacions, candidatures plurals, discurs crític més elaborat).
    La feina del PAS és més important: gestió aules i problemes acadèmico- administratius
  • Una estructura de titulacions més igualitària: S’unifiquen itineraris 3-4-5 i es faciliten opcions interdisciplinàries (Sª= Treball Soc, Sª/altres CCSS, sinergies professionals). S’obre una oferta de màster a preu públic (similar a antic DEA, inferior a mitjana de màster privats) amb acreditació oficial (que resol un problema expressat al Doctorat en Sociologia).
    Compromís estudiants - professorat:
    Graus exigeixen adquisició, aplicació, interpretació autònomes dels coneixements (fins ara,
    màster > 1er/2n cicles=
    adquisició). Estudiants poden participar en el “sistema garantia
    qualitat” (p.ex. valoració docència i discussió dels sistemes avaluació).
    Les competències de
    Sociologia s’adrecen a construir un “cos vàlid i fiable de coneixement basat en la recerca, per millorar
    condició humana global” (vg. Intl. Sociological Association, 2001).
  • 2.1.
    Grau de Sociologia (percepció)
    [ Joan Gil Oliveras ] 23/05/2008 12:08
    En el Power Point que ha passat el coordinador de la titulació i vice degà d'ordenació acadèmica exposa que el Grau dona suport a la innovació docent.

    Sense un augment del professorat docent com es pot aplicar la pedagogia "aprendre a aprendre" que espero que no s'acabi convertint en un auto aprenentatge; sinó me'n vaig a la UOC? Amb acumulació de feina per part del professorat associat, i amb la creació "legal" (a partir de la LOU del 2007) de figures para laborals? Llavors, com es podrà compaginar per part del professorat, l'augment de tutories i grups reduïts? Devaluant el coneixement teòric (les classes teòriques)? Dificultant la compaginació docència i investigació?

    No queda molt clar, no pel caos creat durant el Pla Pilot o "Temps d'usar conillets d'índies a costa de la formació"; sinó pel que es diu des de la institució de la Facultat de CC.PP. i Sociologia.

    La feina del PAS és més important? O ve, que en tindran molta més cobrant el mateix?

    Agraeixo que des del Deganat s'hagin fet eleccions (lo qual és ser legal) i posar aquest fòrum participatiu (una genial idea). No obstant, el fet de creure que l'augment de votacions en les eleccions és degut a un augment de reflexió dels estudiants sobre els plans d'estudi; seria obviar els elements clientelistes, estètics i/o poc importants que han comportat que la gent vagi a votar. Actituds estúpides que han comportat més vots per la PEF. Tot i això, valoro tots els que estàvem fent campanya, inclosa la PEF - molt participativa. Però torno a dir que això de la participació no és igualment proporcional al coneixement i/o reflexió dels plans d'estudi; dels quals l'Assemblea en va parlar força però la PEF poc.

    Estic d'acord però en que és un primer pas.

  • 2.2.
    Grau de Sociologia (crítica)
    [ Joan Gil Oliveras ] 23/05/2008 18:35
    Es faciliten situacions interdisciplinaries però en canvi, a primer curs no podré cursar assignatures de lliure elecció, i a tercer no podré escollir un itinerari en Polítiques.

    Hi ha màsters que són una xorrada, moltes habilitats no s'aprenen, en tot cas és una llista de contactes o una titulació elitista. Almenys pel que fa a les actuals i a les que en tinc coneixement.

    El sistema garantia docència està molt bé. No és vinculant oi? Qui el fa? La Generalitat hi diu quelcom, criteris per avaluar, etc.? Són aquelles enquestes sobre la valoració del professorat? Són aquelles enquestes sobre volum i compaginació de treballs i seminaris?

    Jo aposto pel coneixement i pel debat. No em fa res fer el debat sobre si pràctiques, seminaris i presentacions són també part de la formació universitària i cal que hi sigui en la primera titulació; només veig un perill envers la teoria. Aquesta es veu relegada per tutories, treballs en grup, etc. És cert que alhora de fer els treballs, s'aplica la teoria i per tant, s'està aprenent teoria i s'està aplicant al mateix temps. Com sempre dic però, això acabarà depenen del professor/a i de la matèria/es.

  • 2.2.1.
    Grau de Sociologia (crítica) (part 2)
    [ Joan Gil Oliveras ] 23/05/2008 18:43
    La participació en la facultat, tot i que depèn dels estudiants/es i la seva voluntat - motivació - és cert que si es canalitzada per unes eleccions corrobora l'esperit participatiu que ha de tenir la nostra facultat. Amb les eleccions i el vot però, no s'arregla tot.

    Tampoc cal moltes més vies de participació: Claustre, Juntes, ETC, associacions i grups juvenils. Cal més vinculació i més pes d'aquesta participació en el si de la universitat; sinó es perd la motivació de l'estudiantat. Tampoc hem de caure en l'error de "democràcia estudiantil", "aprovat general".

    Un marc de propostes i reclamacions al Deganat i a la Junta seria interessant, mitjançant professorat com és fa sempre o mitjançant Suport Logístic (només seria oferir fulls per firmar i adherir la proposta o queixa concreta sobre la facultat: soroll, brutícia, calefacció, etc.). Si cal de la Junta i el Deganat ja es durà al Claustre i al Rectorat.

    Tot i que proposo que se'm faci arribar com a juntari assembleari que sóc a través del bloc: http://apsuab.wordpress.com

  • 2.2.2.
    Les estudiants diuen "No als nous plans d'estudi (aplicació de Bolonya)"
    [ Joan Gil Oliveras ] 28/05/2008 00:40

Joan Gil Oliveras

Dimarts 27, un dia més, un referèndum menys.

Avui, la Assemblea de Polítiques i Sociologia de la UAB ha convocat un referèndum popular per tal de saber la opinió sobre l'estudiant sobre els nous plans d'estudi.

"Vols que s'aprovin els nous Plans d'estudi? (aplicació Bolonya)"

La pregunta era clara. La Assemblea ha fet campanya pel No. Tot s'ha fet amb la màxima legalitat. Cada votant, votava lliurement Si o No, i escrivia en un llistat el seu nom i el seu DNI per tal de fer un cens verídic. El vice degà d'Ordenació Acadèmica ha estat present en el recompte.

Això demostra la activitat i el nivell de democràcia participativa que la Assemblea propulsa a la Facultat. On els mecanismes de debat i discussió són els que són, i tenen el pes que tenen. On la majoria d'estudiants no se l'ha informat institucionalment del Procés de Bolonya.

El resultat ha estat el següent:

Vots Totals: 233

Vots blancs: Cap

Vots a favor: 4

Vots en contra: 229

Vots nuls: Cap

Per tant, el 98,3% ha votat que No als nous plans d'estudi.

L'argumentació de la Assemblea ha estat per votar que No que els nous plans d'estudi estan relacionats amb el Procés de Bolonya ja que la llicenciatura passarà a ser un Grau. Lo qual no és un simple canvi de nomenclatura. Significa que legitimes tota la LOU (la llei estatal que aplica Bolonya a l'Estat Espanyol).

El finançament públic no ha augmentat i és dels més petits d'Europa, i la avaluació continuada (antiga a Bolonya) vol significar grups reduïts en classes més reduïdes, més correcció d'exàmens, més treballs, etc. Això tal i com ha sigut tendència actualment ho acaben fent els "falsos associats".

Dir si al Grau és dir si a que te l'aval·lui la ANEQUA i la AQU i que per tant, el Grau s'aprovi segons criteris de la Nova Gestió Pública anglosaxona: criteris de rendibilitat econòmica.

Dir si al Grau (i sense finançament públic, lo qual és relacionat amb la LOU perquè la LOU preveu un canvi a "cost cero") és dir si al Consell Social.

No hi ha cap document (RD) que indiqui que el mercat laboral valorarà igual un llicenciat que un graduat, ans al contrari, a Itàlia les empreses punteres buscaven llicenciats.

Etc. etc. etc.

A part, de que no es pot estudiar i treballar alhora, que no es dona una altra opció als treballadors/es, assistència obligatòria, que el Pla pilot ha estat un fracàs d'aplicació de Bolonya i ha fet visible la "Bolonya real" (la legal: LOU, i la clau: Consell Social).