divendres, 6 de març del 2009

Un perill que no ho serà tant: Les atribucions professionals del nou grau

L'altre dia un professor de Gestió Pública em va exposar que les oposicions a funcionari no canviaven perquè canviés de llicenciatura a grau. Era un perill que vaig exposar a una Junta de Facultat (de fa molt temps). Tot i que en realitat si que hi ha canvis.

Per entrar a oposicions de nivell B havies de tenir una diplomatura, i per aconseguir en la oposició la categoria A de funcionari (la millor) havies de tenir una llicenciatura (o més, la resta són els ja famosos "punts"). Ara la cosa ha canviat però relativament. Amb una llicenciatura tenies la entrada per fer oposicions d'A, i ara amb el grau, també. No obstant, per entrar al B necessites fer 3 anys del curs de grau (180 ECTS) quan algunes diplomatures eren de dos anys.

Firmes perquè Feldman doni la assignatura a la seva manera

Un grup d'estudiants de la assignatura de Política Comparada estan recollint firmes perquè el professor Feldman doni la assignatura a la seva manera. Li enviaran al Degà.

Ho han enviat pel Campus Virtual i avui ja hem recollit les primeres firmes.

El missatge és el següent:

"Hola a tots, pels que no hagueu assistit avui a la classe de Política Comparada I, dir-vos que hem decidit fer una recollida de signatures a favor del programa alternatiu que ens va proposar el professor Feldman el primer dia de classe i que vàrem votar per majoria.

El full estarà penjat demà dia 6 de març a l'aula 4 a les 9:00h i es recollirà el dilluns 9 de març a les 13:00h per entregar-lo al degà i fer-li saber la nostra opinió sobre el tema.

Ivette Torrent Montané."

Alguns reivindiquen la llibertat de càtedra però la llibertat de càtedra es defineix d'una altra manera:

"La llibertat de càtedra assegura a cada professor la màxima independència de criteri i expressió científics en el compliment de la funció docent. Aquesta llibertat tindrà com a límit el dret de l’alumne a ser informat amb rigor científic sobre aquelles tesis o teories que el professor declara no compartir." (Universitat d'Elx)

Tot això ha passat després de diversos debats en els quals se'm preguntava a mi si sabia qui havia enviat la queixa al Deganat i després dels rumors que posaven al David Heredia com al que s'ha queixat tot i que ja ho ha repetit mil cops que ell no ha estat i ens l'hem de creure.

Ahir es va parlar durant la classe. Però fa temps que intento fer entendre que allò no era una votació democràtica perquè allò no es basava en cap reglament o llei. No es pot fer decidir com s'orienta una assignatura (si es tracta del temari) en votació "democràtica" (no té cap garantia ni llei que l'avali) a classe (és un ens col·lectiu ara la classe per temes acadèmics?).
Només allò que no està reglamentat. Per exemple, quan fer l'examen entre unes quantes dates ja estipulades pel calendari d'exàmens oficial. És legítim i legal fer una consulta al grup classe que està present a l'aula.

Ja he fet entendre que jo estic a favor de fer-li saber al Degà que el programa podria canviar (ser més flexible) i ser més profund i per això també ho he firmat, però també hem d'entendre que el programa i la definició de la assignatura en la matriculació és la que és. Si el professor Feldman no va canviar el programa en reunió de Departament, ara no es pot saltar la legalitat. La legalitat, en aquest cas, per sobre d'una votació a classe.

El grup del facebook ja hi ha quatre membres debatent el tema: "Volem fer el món de les idees! No al temari antic de Política Comparada"

dijous, 5 de març del 2009

Dilluns hi haurà el calendari de les eleccions

El Salvador Cardús ha escrit a les 14:20
Es convocaran dilluns 9 de març, del 10 al 20 es presenten candidatures i el 27 d'abril són les eleccions. Dilluns sortirà el calendari complet. Gràcies a tu per l'interès.

dimecres, 4 de març del 2009

Quan seran les eleccions a Junta de Facultat?

Li he enviat un missatge al Degà:

El Joan Gil Oliveras ha escrit a les 22:44
M'agradaria saber quan el Deganat pensa convocar eleccions a Junta de Facultat... Seria important per mi saber-ho. Si pot ser, el més aviat possible. Moltes gràcies.

NI GEP ni reunions, ni mails, ni res. Ja ho faré jo solet (com sempre).

Veient que els implicats no tenen interès amb GEP, val més que m'espavili jo sol. Lo qual entenc perquè estem amb un munt d'entregues de treballs i lectures; i el nostre temps és limitat. Per tant, i tot que hi havia 8 membres al grup del facebook, finalment no he penjat per la facultat res sobre GEP; i per tant, aniré més al gra. Només he trobat poques persones que parlin de millores a la facultat; per tant, faré un document propi (amb incorporacions d'altres estudiants) i faré que els grups classe el firmin. El duré a la Assemblea, al Deganat. A la Junta no perquè represento la Assemblea... I tot solucionat. Espereu doncs, el meu document. Un document llarg i un paper amb una graella simple perquè els estudiants m'ho firmin.

Per altra banda per fer la assignatura que feia el Feldman en una orientació més reflexiva i innovadora, el grup del facebook hi ha 3 membres donant suport a tornar a la orientació Feldman de sempre.

Fe d'errates i algunes coses a considerar

Avui la PEF està reunida en una aula de la facultat des de les 12h. Però en canvi, la Assemblea no està reunida a la aula 10. Hauré d'investigar perquè ha passat això. Si em podeu contestar pel bloc, millor que millor.

I "UN FE D'ERRATES":

No sé qui/na/ns/es són les que van enviar el mail al Feldman. El David Heredia no ho és, que és qui pensava jo que era...

dimarts, 3 de març del 2009

Grup al facebook de suport al temari innovador

Volem fer el món de les idees!

He creat un grup al facebook per veure qui vol fer el temari del món de les idees de Política Comparada:

Volem fer el món de les idees!

No al temari antic de Política Comparada

Es comencen a donar propostes útils al Nou Deganat

  1. 1. Evitar certa rotació a gestió acadèmica per evitar que el desconeixement en certs tràmits allargui la estada.

    2. Sistematitzar les convalidacions amb persones que estudien altres carreres.

    3. Modernitzar el servei de orientació professional i de beques. No és duficient amb anar penjant paperots per la facultat!

    4. Renovar el temaris i evitar que ens donguin publicacions de CCOO.

    5. Fer dels idiomes un curs obligatori durant els quatre anys.

    6. Promoure beques pels estudiants que treballen.

    7. Millorar la coordinació d’ erasmus, crear més convenis.

    8. Que donguin classes professors amb visions oposades al mateix temps.

    9. Millorar els sous dels becaris emulant el sistema de GSI dels Estats Units. A la vegada atraure estudiants de doctorat d’ altres països i aprofitar els estudiants de carrera en projectes d erecerca de manera sistemàtica.

    10. Generar renovació i rotació entre el professorat.

    11. Promoure la creació d’ una biblioteca de CCSS DIGNE I NO MEDIEVAL!

    12. Crear cicles de conferències obligatoris i decents. Aprofitar sinèrgies amb institucions com el CCCB, MACBA, CIDOB…

  2. Meritxell (26 Febrer, 2009)

    Apunto dos suggeriments concrets:
    - Pel que fa a la promoció de l’excel·lència: fer ús dels “Premis extraordinaris de titulació”.
    - En quant a la internacionalització: crear una xarxa pròpia de la Facultat, “d’alumnes-mentor” pels estudiants internacionals de nova incorporació.

Feldman i la classe de Política Comparada. I en quina llengua ens dirigim als professors.

[Fe d'errates]

Hi ha dues classes de Política Comparada. Un grup al matí en castellà pel professor Feldman. I un grup a la tarda diria que en català per la professora Raquel Gallego.

1. Dirigir-se en castellà perquè fa la classe en castellà?
D'entrada exposar que és la llibertat del professor usar la llengua que vulgui alhora d'ensenyar. I que el més m'està sorprenent -tot i que ja n'havia trobat casos- en moltes classes i grups d'aquesta facultat; és que els que més demanen que es respecti el 70% de classes fetes en català (reivindicació catalanista a la Universitat Pública que estava recollida en alguna mena de reglament; ara no ho recordo) siguin els que es dirigeixin en castellà als professors que ensenyen la classe en l'idioma que prefereixen. En aquest cas, el castellà. A algun ja li he exposat la meva opinió sobre això. Increïble que jo vulgui posar de manifest això. Però és que m'agradaria que tothom en pogués tenir consciència. I més, al comprovar que reiteradament (no allò sense voler per la pròpia sinergia d'un debat), els que van més de "nacionalistes catalans" (els nacionalistes castellans no diguem...) parlen en castellà als professors que fan la classe (es dirigeixin a tu com vulguin) en castellà. Un exemple, aquest matí amb el professor de Política Exterior. De 7 estudiants, l'únic que li ha parlat en català sóc jo. Això no pot ser! (em sento sol! jeje, em fareu agafar complexe!) Sempre ho he fet, entenc que algun/a canvi d'idioma sense adonar-se'n. Però tots i totes ens passa el mateix? No crec. Només volia posar-ho de manifest.
De debò, no ho entenc. És llibertat individual però després no em vingueu amb "la defensa de Catalunya" com si els "internacionalistes" com jo no la defenséssim prou, la cultura catalana. En un debat al final de la classe (on s'asseu el grup més xerraire XD) els he dit que com és possible que parlem d'eix nacional quan no respectem la nostra cultura en la nostra vida personal i social? Com podem parlar de defensar la cultura catalana, quan la societat mateixa, no contracta cap espectacle cultural català? Com podem parlar de defensar la llengua catalana, amb alguna que altre proposta força poc conciliadora amb la realitat de cooficialitat, quan ens dirigim en castellà als que ens parlen en castellà? A mi també em costa. I alguns cops faig bromes en castellà; però com a mínim, no vaig pel passadís reclamant la independència i el socialisme (bé, això últim potser si). XD.

Però bé, al cap i a la fi, tot i el to de l'escrit, és perquè entre tots reflexionem sobre un tema en el qual Plataforma per la Llengua del qual en sóc col·laborador (gens actiu) hi dedica molts esforços. És difícil acabar amb la mania de canviar de llengua com a forma (inversa) de respecte. Però cal que ens hi conscienciem. Jo també he canviat de llengua en forces ocasions. Tots ens equivoquem. Tampoc voldria doncs, donar lliçons a ningú perquè no sóc el més adequat.

2. El canvi de temari del professor Feldman. El retorn al programa legal de la assignatura.
Però no us volia parlar d'això sinó del canvi de temari que ha fet el professor Feldman per una queixa d'un/s estudiant/s (diria que ja sé qui/ns és/són).

D'entrada exposar que si sé qui és, i realment estic en la certesa. No és la mateixa persona del mail de la companya L.C. amb el tema de PIE del qual ja en vaig parlar.

Fa temps que la gent em pregunta sobre "els contractes" (el programa de la assignatura) entre professor i alumnes. La veritat no em pensava que després que la classe votés democràticament quin tipus d'orientació volia que es donés la assignatura (estudi de casos, o estudi d'idees dominants); algú volgués usar allò que jo li havia explicat (que el professor s'havia de cenyir al programa) perquè es donés la classe tal com s'havia de donar segons el programa.

Feldman diu que no vol entrar en polèmiques i que el mateix degà Salvador Cardús li ha demanat que rectifiqui. Ha enviat un correu electrònic al mail de la UAB (llista d'alumnes de la assignatura) titulat "Cambios en la asignatura" per exposar que tornem a fer el "Món real", i que la orientació de la explicació a classe basada en la evolució del món real a través del món de les idees s'ha acabat. Que només farem el món real. L'estudi de casos. L'estudi de constitucions. La comparació avorrida de casos.

Legalment com ja vaig exposar té raó el company/a/s/es que s'han queixat. El programa és el què és, i s'ha de donar. Però realment ens beneficia? La meva opinió és que la decisió pressa democràticament per tot el grup classe molts cops jo l'he hagut de suportar (no a la ocupació, canvi d'avaluació en una altre assignatura). M'agradava aquesta forma menys "tradicional" de donar la assignatura. Més profunda, més reflexiva; i al cap i a la fi, més interessant. M'estava agradant i molt. Perquè l'altre forma de donar la assignatura està en els manuals. Potser no ens adonem que si volem fer quelcom a la vida laboral, haurem de recórrer sovint als manuals; i que el que hem d'aprendre a classe (cada cop més) és a interpretar la realitat, a treure-li suc als canvis més estètics, a analitzar profundament els canvis polítics. Sempre m'ha agradat anar al fons de la qüestió. Potser era massa filosòfic, i potser al principi, poc entenedor. Però a mida que passaven els dies, t'assabentaves d'allò que et volia exposar el professor més enllà de les dades concretes que ens hem de saber. Molts cops haurem sentit a parlar de la formació continuada o reciclatge. Ara estudiarem algunes constitucions que potser haurem de tornar a remirar-nos perquè seran antiquades.

Tampoc sé com duria a terme les comparacions, però em sap greu que es vingui a classe a treure la millor nota o a aprovar amb un 5 i es continuï fent el mateix que a la ESO: "escopir dades". No sé, diria que no hem avançat gaire si aquest és el motiu de fons. Tot i que respecto la decisió del que 's'ha queixat. Tenia tot el dret a fer-ho.

Demà penjaré cartells a la facultat sobre la xerrada de l'AEP i Aturem la Guerra


Demà penjaré els cartells sobre la xerrada que organitza l'AEP i Aturem la Guerra sobre els 60 anys de la OTAN per la facultat. Evidentment, la orientació de la xerrada de Pere Ortega serà criticar i focalitzar el punt neoimperialista (l'ús que en fan els governs dels EUA) d'aquesta organització de defensa internacional. A les 12h a l'Edifici d'Estudiants (Sala d'Actes). Us hi esperem!

Aquesta xerrada organitzada per l'AEP i muntada per Aturem la Guerra està immersa en una campanya internacional contra la OTAN, liderada per Justícia i Pau i Aturem la Guerra. Que reclamen:
  • La retirada de l’Estat espanyol de l’OTAN i la dissolució d’aquesta aliança bèl•lica.
  • El tancament de les bases d’EUA i de l’OTAN a l’Estat espanyol
  • La retirada de les tropes espanyoles d’Afganistan
  • Redirigir les despeses militars per a necessitats socials.