divendres, 20 de febrer del 2009

El resum del que va explicar la vice degana de pràctiques

En la sessió informativa que va dur a terme la vice degana de professionalització se'ns va donar un full de informació de les pràctiques externes. En definitiva, el que es va dir en la xerrada de Pràctiques de Professionalització -i el que s'explica en el fulletó- és que s'avalua amb una exposició oral i amb el seguiment de dos tutors (un de facultat i un de la institució on treballis) i que hi ha 4 vies:
  • 1a opció: pràctiques externes en empreses, 3r sector, grups de recerca o institucions amb les quals la facultat ja té uns convenis de professionalització. Aquest catàleg d'oferta ja està al web oficial de la facultat.
  • 2a opció: s'anomena, la "reserva de places". Ho sigui, la major part dels cops és el sistema endoll - contactes. Si tu tens una lloc de treball on aprens les competències professionals de la carrera, la facultat et don un full de conveni de col·laboració perquè la empresa o institució on treballis s'agregi. La entitat és qui us don la plaça perquè ja havieu treballat o perquè us heu buscat la vida (ja hi havia una entitat que buscava estudiants en pràctiques, etc.)
  • 3a opció: Convalidació de la feina que esteu fent en el vostre lloc de treball si una comissió i la vice degana consideren que t'has format en competències de CCPP o Sociologia.
  • 4a opció: ERASMUS de Professionalització. No es pot fer alhora que l'ERASMUS habitual.
El 4r curs entre pràctiques externes (s'han de fer 180-200 hores), altres activitats (treball assalariat, sindicalisme) i treball lectiu (amb treballs per casa) tindrem poc temps per altres coses.

El Deganat ha penjat el que serà la seva pressa de possesió formal

SAPS QUI GOVERNA LA FACULTAT?

Acte de presentació del nou equip de deganat i del seu programa

Dimecres 25 de febrer

De 12:00 a 13:00

De 15:30 a 16:30

Sala d’actes de la Facultat

Consulta el programa i millora’l amb les teves aportacions

http://blogs.uab.cat/deganatcps

dimecres, 18 de febrer del 2009

Les xerrades a la facultat. Pràctiques Externes, JNC i UNANIMUN

Abans de que el vice degà de Relacions Institucionals (o Internacionals) s'anés a Turquia; va ser present a una xerrada que va muntar UNANIMUN amb la presència del cònsol dels Estats Units a Barcelona. Això també és formació. Però per culpa d'una mala comunicació -i potser mala organització interna d'UNANIMUN i dinamització estudiantil a la facultat- que és habitual en moltes d'altres organitzacions d'estudiants. L'assistència va ser doncs, lamentable. Va ser l'últim acte del Josep Maria Sanahuja com a degà de la nostra facultat. D'això fa forces setmanes. Van haver menys de 10 persones (a vegades, anar a escoltar no vol dir formar-se, si no t'ho escoltes amb atenció).

En canvi, ahir mateix, a la xerrada de la JNC: Compromís, Universitat i País; amb presència del president de la JNC i el cap del GAU de la JNC a la UAB, David Heredia; hi havien més de 15 persones, unes 20. Va ser força interessant -hi vaig ser present- perquè el president de la JNC va recomanar per sobre de tot que la joventut s'impliqués, tant li era si a JERC, JEV o als seus. Però que fés alguna cosa per la col·lectivitat, més enllà dels estudis, la vida social i la vida familiar. Em va semblar molt correcte i interessant. I va haver un posterior debat entre ell i jo sobre el Pla de Bolonya, el qual la JNC diu Si amb matissos, al qual jo hi dic No, però no a qualsevol preu No. Vaig exposar que com es poden fer convenis amb les empreses si hi ha dèficit universitari, ja que això du a convenis en condicions de desigualtat on els criteris els acabaria posant la empresa. També vaig preguntar- amb resposta poc convincent- perquè JNC no firmarà la carta a la rectora de mínims de la Taula Rodona sobre finançament feta a l'ETC.

La xerrada de les pràctiques externes que va fer una persona de secretaria i la vice degana de professionalització -que estava disposada a fer tutories personalitzades quan fos- va tenir molta presència d'estudiants ja que hi havien cartells pels passadissos (tampoc molts). 41 estudiants al matí, i un número semblant a la tarda, van ser presents a la xerrada informativa ja anunciada en aquest bloc. Em va agradar que també es fes a la tarda pels de tarda.

dilluns, 16 de febrer del 2009

El GEP ja té mail: propostes.gep@gmail.com

Ja s'ha constituït informalment el grup GEP (comissió de treball).

Des d'avui ja podem rebre les propostes dels estudiants de la facultat en la millora de les condicions materials d'estudi, o queixes sobre el funcionament de la facultat, així com altres idees i propostes per millorar la carrera; com si d'un memorial de greuges es tractés a: propostes.gep@gmail.com

Les recollirem totes per fer un llistat de possibles propostes -tenint en compte les competències i el poder que té el deganat i la Junta de Facultat- per a la millora de la nostra facultat. Aquesta llista de propostes estudiantils es posaran a debat una per una, en votació (per majoria, però si es pot arribar al consens millor que millor), i firmades pels propis estudiants en una assemblea/reunió específica per aquest tema perquè els membres a la Junta de Facultat es comprometin a dur-les en Junta extraordinària, o directament al deganat de la facultat. Per així introduir el document de propostes estudiantils al nou pla estratègic per a la facultat promogut pel Nou deganat liderat per Salvador Cardús. Que esperem que s'hi avingui en la majoria d'aquestes ja que el compromís del nou deganat és obrir aquest pla -sense canviar la línia estratègica- a tots els estudiants, PAS i PDI de la facultat.

Exposaré totes les notícies sobre la iniciativa a aquest bloc: politiques.tk

Missatge curt enviat i penjat pel facebook:

---------------RESUM RÀPID--------------------

SI TENS PROPOSTES, QUEIXES O IDEES PER MILLORAR LA FACULTAT (CARRERA, INSTAL·LACIONS, HORARIS) ARA ÉS EL MOMENT:

ENVIA -LES A propostes.gep@gmail.com

------------------------------------------------------------------------------

diumenge, 15 de febrer del 2009

Resum de les Jornades de Docència (les associacions culturals, acadèmiques i d'oci de la facultat)

Us faig un petit resum sobre el debat que varem tenir sobre les associacions culturals, acadèmiques i d'oci de la facultat a la Sala d'Actes amb la presència de forces professors però menys que en l'anterior debat sobre els estudis i la ANECA. Això també ho va deixar anar la nova VDOA que va agrair -amb l'únic aplaudiment sentit que es va produir durant totes les jornades- a Xavier Rambla per la feina duta a terme com a VDOA. També hi van ser presents alguns estudiants; entre ells, jo mateix, l'Oriol Ibañez i un company del REPOSOC (tot i que n'hi havia d'altres).

La organització UNANIMUN no va poder dur assistent i el coordinador Xavier Rambla va parlar de la organització d'estudiants UNANIMUN.

El company, Adam, de la REPOSOC, va exposar que era la REPOSOC. El degà li va agrair la seva feina -com a col·lectiu- però que calia més formalisme, més entitat i més responsabilitat dels seus membres per convertir-la en una activitat de crèdits de lliure elecció.

Una companya que li vaig agrair que un dia va parlar sense embuts sobre el que opinava en la Assemblea més multitudinària que hem tingut (la de dimecres, 4h, votació o consens sobre la ocupació). Li vagi dir que no pensava com ella però que valorava la valentia. Ella -que ja ha acabat la carrera i possiblement no la veiem més per la facultat (per això exposo el que em va dir) em va reconèixer que saber que hi ha pluralitat d'idees l'alegra però que la Assemblea és i serà la mateixa (i ho comparteixo profundament, per això ho poso de manifest).

Aquesta companya va remarcar que calia un calendari més acurat (ella va escriure sobre un tema que ja està caduc totalment). Jo li vaig dir que l'Adam donava la cara però que algun altre membre potser no havia fet la feina quan tocava i per això no hi ha número de REPOSOC encara.

La PAE (assessors de primer) van exposar el seu programa psicopedagògic. Em va alegrar que per fi arribés el PAE a la nostra facultat. Això ja s'havia parlat al COA i molt abans jo ja ho havia reclamat com moltes d'altres persones. I segurament des de fa més temps que quan jo em vaig matricular de 1r curs.

Resum de les Jornades de Docència (els estudis)

Us faig un petit resum sobre el debat que varem tenir sobre els estudis a la Sala d'Actes amb la presència de forces professors i amb alguns estudiants; entre ells, David Heredia, jo mateix, Oriol Ibañez i un company del REPOSOC.

A les 10:15 hores s'iniciava el debat de les Jornades de Docència " Els indicadors de graduació, abandonament i finalització dels estudis de Ciència Política i de Sociologia (sessió organitzada pel Deganat)" que contava amb els conferenciants: Xavier Rambla (VDOA, ara, actual coordinador de titulació) i una companya del grup de recerca de la facultat (GRET). Seguidament es va fer un debat amb moltes intervencions curtes. La majoria s'oposaven als canvis que comportarà el nou grau, i que no solucionaran aquests mals indicadors.

Les conclusions van ser força negatives per part de tots els assistents ja que el VDOA va passar una fulla amb els indicadors de les carreres (amb una taxa de graduació baixa, amb un alt abandonament i amb una tarda finalització dels estudis). La tendència d'aquests indicadors era cap a pitjor, tot i que no en tots els casos era amb l'inici del pla pilot (i per tant, del nou model pedagògic: model docent i model d'avaluacions), cal exposar que les intervencions no anaven en el sentit de trobar solucions concretes (demandades pel deganat) sinó de criticar i refutar la opinió (i informació acadèmica) expressada i facilitada per una mostra dels estudiants de la facultat en un treball del GRET. Des del Deganat es va recordar que el Pla Pilot es considera per molts un fracàs relatiu; però que cal trobar-hi solucions viables. També es va aprofitar i es va parlar del nou pla d'estudis ja mig iniciat pel pla pilot (metodologia docent, avaluacions, procediments, problemes concrets que cal solucionar, la visió dels estudiants (una enquesta que ens van fer a un grup d'estudiants, jo inclòs), un altre estudi sobre la visió (en aquest cas molt negativa) dels estudiants feta pel grup de recerca de la facultat, etc.). Perquè us dic això?

1. La majoria del professorat s'assabentava de que significava un grau en termes d'avaluacions, calendari, metodologia docent, tutories obligatòries, assistència, etc., i extreia conclusions molt negatives. Perquè es veuran obligats per la fulla d'avaluacions de la ANECA (que valorarà constantment els resultats acadèmics dels graus) a fer un determinat model docent (el grau redueix les classes magistrals al 30% del crèdit ECTS) i un determinat model d'avaluacions. A l'estudiant "full time" se li afegeix un professor carregat de feina (i sol·lapat d'horaris). Podria estar solucionat pels becaris, però ara caldrà fer més tutories, etc. Jo vaig preguntar al deganat de forma personal, com podrien llavors fer recerca? Des del deganat s'exposa que seria ser reaccionari al canvi (els professors que no volen canviar com fan les classes o no volen fer gaire cosa més que un rotllo). També es diu des del deganat que no s'hi pot fer res ara i que el debat sobre els criteris de la ANECA per avaluar un pla d'estudis pot ser interessant però no és útil.

2. Molts dels professors no els van agradar les conclusions i els canvis que comporta el grau. El Deganat diu que ara no és el moment de tirar-se enrere (el grau es va aprovar). Hi havia forces crítiques (en el debat de les jornades) al nou model docent sobre si orienta més que ensenya..., etc. Jo vaig treure totes les dades possibles criticant la nova pedagogia, i molts professors hi estaven d'acord. Ara es veu que no es disposen dels recursos suficients (tot i l'esforç del deganat anterior -que fins i tot jo reconec- en infraestructures per exemple, etc.) per fer aquest canvi ja iniciat amb el pla d'estudis. Ja que ara tots els professors es veuran obligats a passar comptes amb la ANECA. El problema són els criteris amb els quals passaran comptes.