diumenge, 15 de febrer del 2009

Resum de les Jornades de Docència (els estudis)

Us faig un petit resum sobre el debat que varem tenir sobre els estudis a la Sala d'Actes amb la presència de forces professors i amb alguns estudiants; entre ells, David Heredia, jo mateix, Oriol Ibañez i un company del REPOSOC.

A les 10:15 hores s'iniciava el debat de les Jornades de Docència " Els indicadors de graduació, abandonament i finalització dels estudis de Ciència Política i de Sociologia (sessió organitzada pel Deganat)" que contava amb els conferenciants: Xavier Rambla (VDOA, ara, actual coordinador de titulació) i una companya del grup de recerca de la facultat (GRET). Seguidament es va fer un debat amb moltes intervencions curtes. La majoria s'oposaven als canvis que comportarà el nou grau, i que no solucionaran aquests mals indicadors.

Les conclusions van ser força negatives per part de tots els assistents ja que el VDOA va passar una fulla amb els indicadors de les carreres (amb una taxa de graduació baixa, amb un alt abandonament i amb una tarda finalització dels estudis). La tendència d'aquests indicadors era cap a pitjor, tot i que no en tots els casos era amb l'inici del pla pilot (i per tant, del nou model pedagògic: model docent i model d'avaluacions), cal exposar que les intervencions no anaven en el sentit de trobar solucions concretes (demandades pel deganat) sinó de criticar i refutar la opinió (i informació acadèmica) expressada i facilitada per una mostra dels estudiants de la facultat en un treball del GRET. Des del Deganat es va recordar que el Pla Pilot es considera per molts un fracàs relatiu; però que cal trobar-hi solucions viables. També es va aprofitar i es va parlar del nou pla d'estudis ja mig iniciat pel pla pilot (metodologia docent, avaluacions, procediments, problemes concrets que cal solucionar, la visió dels estudiants (una enquesta que ens van fer a un grup d'estudiants, jo inclòs), un altre estudi sobre la visió (en aquest cas molt negativa) dels estudiants feta pel grup de recerca de la facultat, etc.). Perquè us dic això?

1. La majoria del professorat s'assabentava de que significava un grau en termes d'avaluacions, calendari, metodologia docent, tutories obligatòries, assistència, etc., i extreia conclusions molt negatives. Perquè es veuran obligats per la fulla d'avaluacions de la ANECA (que valorarà constantment els resultats acadèmics dels graus) a fer un determinat model docent (el grau redueix les classes magistrals al 30% del crèdit ECTS) i un determinat model d'avaluacions. A l'estudiant "full time" se li afegeix un professor carregat de feina (i sol·lapat d'horaris). Podria estar solucionat pels becaris, però ara caldrà fer més tutories, etc. Jo vaig preguntar al deganat de forma personal, com podrien llavors fer recerca? Des del deganat s'exposa que seria ser reaccionari al canvi (els professors que no volen canviar com fan les classes o no volen fer gaire cosa més que un rotllo). També es diu des del deganat que no s'hi pot fer res ara i que el debat sobre els criteris de la ANECA per avaluar un pla d'estudis pot ser interessant però no és útil.

2. Molts dels professors no els van agradar les conclusions i els canvis que comporta el grau. El Deganat diu que ara no és el moment de tirar-se enrere (el grau es va aprovar). Hi havia forces crítiques (en el debat de les jornades) al nou model docent sobre si orienta més que ensenya..., etc. Jo vaig treure totes les dades possibles criticant la nova pedagogia, i molts professors hi estaven d'acord. Ara es veu que no es disposen dels recursos suficients (tot i l'esforç del deganat anterior -que fins i tot jo reconec- en infraestructures per exemple, etc.) per fer aquest canvi ja iniciat amb el pla d'estudis. Ja que ara tots els professors es veuran obligats a passar comptes amb la ANECA. El problema són els criteris amb els quals passaran comptes.