dissabte, 9 de maig del 2009
Rànquing de carreres del Mundo
1. Pompeu FabraALUMNOS: 647 / PROFESORES: 45 / NOTA DE CORTE: 5,73 / PLAZAS: 160 / DURACIÓN: 4 años / PRECIO ORIENTATIVO: 896 euros
2. Autónoma de BarcelonaALUMNOS: 663 / PROFESORES: 52 / NOTA DE CORTE: 5,21 / PLAZAS: 140 / DURACIÓN: 4 años / PRECIO ORIENTATIVO: 814 euros
3. Santiago de CompostelaALUMNOS: 692 / PROFESORES: 42 / NOTA DE CORTE: 5 / PLAZAS: Sin límite / DURACIÓN: 5 años / PRECIO ORIENTATIVO: 660 euros
4. Complutense de Madrid
5. Salamanca
Sexe a la Universitat
A la Universitat hi ha activitat més enllà dels estudis...
Un bloc interessant sobre algunes aventures sexuals d'estudiants de la UAB.
I espais sexuals de la Autònoma.
La PEF celebra els resultats i exposa que el compromís és present
LA PEF TORNA A GUANYAR LES ELECCIONS A JUNTA
divendres, 8 de maig del 2009
Articles interessants
El moviment estudiantil com a camp d’entrenament dels futurs quadres del partit.
Els meus comentaris:
Dintre d’aquestes organitzacions no està ni la Assemblea de Traducció, ni l’AEP ni l’EPA.
Fora de les assemblees no hi ha estudiants que també fan carrera política o fan micropolítica (molt més útil que tota la escola de formació de la seva joventutpolítica)?
[articles del bloc "Una minoria radical"]
JEV recolza la decisió de la Junta de facultat de la UPF de fer una moratòria al pla pilot de Polítiques
JEV recolza la decisió de Polítiques de la UPF d’aplicar una moratòria a Bolonya i insta la resta d’universitats a fer el mateix fins que es donin les condicions adequades
Alhora Tremosa (CiU) diu això: "aquests col·lectius d'estudiants serveixen per frenar el progrés de les universitats catalanes"
Resultats a Comunicació
1 independent que sempre es presenta sol a la seva carrera.
1 de l'Assemblea de Comunicació, tremendament desgastada per les ocupacions.
I la resta de Junts, una candidatura col·lectiva plural en que cadascú a la Junta vota el que vol més enllà d'un programa comú establert
Junts seria com aquí a Polítiques i Sociologia, la PEF. La meva opinió és que no tenen gaire propostes i programa electoral; però que tot i això, l'Assemblea de Comunicació -i no ho dubto que ho faci perquè hi ha estudiants molt competents- han de reflexionar. Precisament és de les assembles plurals i més obertes que existeixen al campus de Bellaterra.
Us proposo una història "fictícia" per reflexionar
El meu avi em deia que havia de ser d'esquerres i jo li preguntava perquè. Ell em deia perquè li preocupava el que em passava a mi, al veí del costat i a aquell qui encara no havia conegut. Jo li deia que d'això se'n deia: vessant social, bondat, socialisme; i ell em contestava que si, que això sé d'esquerres. Tot i que a més d'això em deia ja que era molt pragmàtic que "sense organització i pragmatisme, la esquerra no farà res".
Deu anys més tard vaig entendre que ser útil i ser d'esquerres havien d'anar lligades. Ser d'esquerres però "de boquilla" o de manifestació de cap de setmana era una broma encara que en fóssin moltes de manifestacions. Calia doncs, participar en una organització d'esquerres i donar-hi tot l'esforç possible pels objectius de la organització. Perquè clar, una organització d'esquerres, ha de tenir objectius a llarg i curt termini. Si en té a curt, revitalitza la motivació de la militància al assolir petits objectius. I a llarg termini perquè cal ser ambiciosos.
Vaig entrar-hi però dos anys més tard em vaig adonar de com una bona idea pot fracassar estrepitossament.
A tenia objectius fixats. A tenia discurs. A volia tenir veu pròpia, per tant, A no es volia assemblar a B. Tota la militància estava d'acord. Calia col·laborar amb C.
Però A (la meva organització) cada cop tenia menys veu pròpia. Cada dia la confonien més amb C.
I no només això, la militància i la direcció eren tant bons, tant d'esquerres, tant generosos que es deixaven trepitjar per C. C fins i tot posa en contra tot un seguit d'activistes, per marginar-nos i dur-nos a la misèria absoluta. Ni interlocutors, ni veu, ni pintem res. A sobre, alguns militants es cansen i marxen. Però no per culpa de la bona gent d'A! Sinó per culpa dels aprofitats de C!
I al final el que havia de ser un assoliment d'objectius es converteix en una inutilitat de la organització. En un sentiment de deixadessa. Plataformes d'independents que no són ni organització tenen més veu que nosaltres, més veu pròpia, més interlocució, més visibilització, etc.
L'espai on es treballava amb C és un niu. Una trampa on varem caure. A tot arreu no és el mateix; evidentment, com sempre passa hi ha casos i casos; però la situació va ser aquesta.
El temps però canvien i ara tornen a haver objectius. Torna a haver il·lusió. Però ens farem respectar.
10 anys més tard vaig saber que els nous militants i direcció d'A havien proposat parlar de col·laborar amb B. Per llavors però, B ja era més important que A i C continuava fent el que sabia fer: RES, a part, de molestar.
dimecres, 6 de maig del 2009
Francesc de Carreras i Bolonya
"A partir de ahora, cuando menos en parte, ya no será así: la universidad será una mezcla de bachillerato especializado y de formación profesional, con algún pequeño reducto de universidad a la antigua usanza."
"Hace ya muchos años que en la enseñanza primaria los juegos con figuras de plastilina tienen tanta o más importancia que aprender a leer, escribir y las cuatro reglas de la aritmética. La pretensión ha sido que los niños, envueltos en mimos y algodón, no aprendieran casi nada pero fueran felices. Los conocimientos propiamente dichos se dejaban para la enseñanza secundaria.
Educar y maleducar, de Francesc de Carreras en La Vanguardia
"La supresión de las calificaciones escolares, el rechazo de la memoria como instrumento indispensable del saber, la sustitución de los exámenes -considerados pruebas represivas- por sencillos trabajos escolares que en muchas ocasiones se solucionan con simples descargas de internet, han resultado técnicas catastróficas para la educación de los jóvenes. Los alumnos cumplen con sus deberes escolares sin experimentar ninguna dificultad."
"El mal causado ya es irremediable: lo que no se ha enseñado -y se ha debido enseñar- en primaria y secundaria, es muy difícil que se aprenda en la universidad. Este modelo pedagógico, aprovechando Bolonia, se intenta ahora trasladar a los estudios superiores."
“Con el plan de Bolonia la universidad europea concluye solemnemente un ciclo y comienza otro. (...) Desde principios de siglo XIX la universidad había sido, o pretendido ser, el centro de enseñanza superior por excelencia. A partir de ahora, cuando menos en parte, ya no será así: la universidad será una mezcla de bachillerato especializado y de formación profesional, con algún pequeño reducto de universidad a la antigua usanza. No digo que esta perspectiva esté mal ni bien. Seguramente es una solución que resuelve algunos problemas sociales y económicos de la actualidad. Pero también plantea otros y, en todo caso, comporta importantes consecuencias culturales y sociales”.
En la Universidad española “en los últimos años, se ha ido creando un consenso implícito en que la universidad debe formar, antes que otra cosa y desde el principio, profesionales. Probablemente ello es debido a que, por una parte, de una universidad elitista hemos pasado a una universidad de masas, con necesidades distintas; por otra, la actual mentalidad de los jóvenes es muy pragmática y, desde el primer día, piden que se les enseñen cosas útiles para su rápida inserción en el mundo laboral. Las direcciones de las universidades, desde el ministerio hasta las consejerías autonómicas, los rectores y los decanos, incluso la mayoría de los profesores, también parecen estar en esta línea”.
Carreras enuncia dos dudas sobre esta nueva orientación: “La primera, si dará buenos resultados prácticos, es decir, si ayudará realmente, aunque resulte paradójico, a formar buenos profesionales. La segunda, si será capaz de incitar a la investigación, al aumento del conocimiento innovador, ahora que tanto se habla de su necesidad”.
En otro artículo publicado en La Vanguardia (11-12-2008), el mismo Francesc Carreras se refiere a la competencia futura entre universidades a la hora de impartir el máster. Carreras no cree que los estudiantes tengan razón cuando alegan que las actuales reformas se encaminan a privatizar la universidad pública. “¡Ojalá aumentaran las ayudas de las empresas a estas universidades! Aunque en tales casos el riesgo de estar al servicio de intereses privados sería real, no es forzosa su incompatibilidad con la función pública de la universidad ni necesariamente deben condicionar la libertad docente e investigadora. Las mejores universidades públicas del mundo reciben cuantiosas ayudas privadas y ello no hace disminuir su calidad, sino todo lo contrario”.
En cambio, le preocupa que las universidades públicas sean menos competitivas que las privadas a la hora de impartir el master, que será lo más decisivo para la calificación en el mercado laboral. Carreras achaca esta desventaja de las universidades públicas a tres factores: mala financiación, gobierno corporativo y gestión burocratizada.
Recuerda que “las matrículas que pagan los estudiantes sólo alcanzan a financiar el 15 por ciento de su coste, el resto se paga con los impuestos que sufragan los ciudadanos. En este sentido, el estudiante universitario es un privilegiado: tres horas de inglés a la semana en una academia privada son más costosas que todo un curso en la universidad”.
“A su vez, el sistema de gobierno de estas universidades, al degradar conceptos tan respetables como democracia y autonomía, al crear una inexistente entelequia como es la ‘comunidad universitaria’, tiene una naturaleza simplemente corporativa, es decir, es una mera representación de intereses particulares: mandan los profesores, que, en general, se preocupan de gobernar en provecho propio en lugar de atender a los intereses generales. Un ejemplo de ello está en la reforma actual de los nuevos planes de estudio de grado, aprobados sin apenas discusión de fondo sobre el contenido de las materias que enseñar y repartiéndose los profesores las asignaturas que impartir mediante un oscuro trueque de inconfesables intereses”.
“Por último, la gestión en la universidad se ha complicado enormemente y su administración es un pesado fardo caro y poco eficaz. Todas las universidades son autónomas pero dependen también de su comunidad y del Estado; demasiadas administraciones, porque, además, tanto la comunidad como el Estado tienen muy diversos organismos que participan en la administración universitaria”.
En consecuencia, concluye Carreras, “si el actual movimiento de estudiantes es un movimiento socialmente de izquierdas, no debería enfrentarse al plan de Bolonia, sino esforzarse en poner en cuestión la actual organización, corporativa y burocrática, de las universidades públicas”.
dilluns, 4 de maig del 2009
Relació PEF i EPA: quin és el camí a triar?
Aquesta és la meva opinió personal: la PEF és una candidatura que s'ha titllat de conservadora, que no ha estat tant útil pels estudiants com podia haver estat, que té uns líders que pertanyen al centrisme polític, etc. No obstant això, també és la PEF la que va donar veu als estudiants en les institucions, també és la PEF la que ha tingut els collons de plantar cara i donar pluralitat al món estudiantil de la facultat i també ha estat activa en la Junta de Facultat. A més, la esquadra sociovergent ha passat a ser un tripartit. I com tu bé saps, això acabarà petant. És cert, i aprofito per donar-te les gràcies que no em de perdre la nostra diferència, sinó no tindria sentit la nostra existència. Tot i això, pel bé dels estudiants cal que unim forces amb la PEF per moltes coses. Això no vol dir en cap cas, una assimilació o una OPA hostil a la PEF. La PEF té la seva història i també té la seva pròpia indiosincràcia. Els que són la nova generació de la PEF però, volen canvis en positiu. Estarem atents, la coalició i les propostes han anat prou bé i per separats, haguéssim perdut molt probablement tot i que tenim més vot EPA que vot PEF.
Una bona reflexió
Estudiants contra Bolonya. La no-herència de Maig del 68
"1. Diuen “No a Bolonya”. És a dir: l’administració proposa un canvi, i el moviment estudiantil en pes s’hi declara en contra. Problema: el sistema educatiu actual és deplorable, i això ho veu tothom. No a Bolonya s’interpreta sovint com “no al canvi”. Una posició erròniament conservadora.
2. Es barallen entre ells: L’últim crit en el moviment estudiantil és la “moció de censura” que ha presentat SEPC per incompatibilitats amb AEP: ho marxen ells, o marxem nosaltres (de la PMDUP). I allò de “la unió fa la força”?"
El millor del segon butlletí de la facultat
LES ELECCIONS D'ESTUDIANTS A LA JUNTA DE FACULTAT | |||
Com a degà de la Facultat em sento molt complagut amb el desenvolupament de la campanya de les dues candidatures que es van presentar a elecció i amb el clima de respecte i de discussió profunda amb què es van celebrar els dos debats. Cal felicitar les dues candidatures pel seu treball. | |||
I, fet el recompte de vots, dono la benvinguda a la Junta als quinze nous membres que hauran de representar tots els estudiants en uns moments especialment complexos i decisius pel futur de la nostra Facultat. Amb tot, també vull fer dues observacions autocrítiques. En primer lloc, no vam aconseguir la participació que hauria estat desitjable. A part dels possibles errors comesos en la comunicació de les eleccions, crec que la data no era adequada i que en futures convocatòries l'hem de situar dins dels dos primers mesos de curs. En segon lloc, una Facultat com la nostra no pot tenir un sistema electoral que no garanteixi la presència de la diversitat de perspectives dels estudiants expressades en les candidatures presentades, ni que no siguin majoritàries, com ha estat el cas. Ens cal, doncs, modificar el reglament per evitar-ho. En aquest sentit, treballarem per tal garantir que totes les propostes siguin escoltades i tingudes en compte en la seva justa mesura. Finalment, demano la implicació de tots els estudiants en els canals de participació que es vagin oferint per tal de convertir l'actual procés de canvi, ple de riscos, en una oportunitat per a la millora de la Facultat. Salvador Cardús, degà |
COMUNICAT DE LA COALICIÓ ELECTORAL PEF-EPA
La coalició electoral de la PEF (i) EPA volem donar les gràcies als i les estudiants que varen votar durant les eleccions a representants d’estudiants a la Junta de Facultat. L’alumnat que va participar a les eleccions, fos el que fos el que votessin, va dir-hi la seva; i això és molt important.
|
|
diumenge, 3 de maig del 2009
Els "anarcoguays" segons Júlia Rosell (PUFFIL)
3 articles interessants: dos del degà, a titol d'analista
Es queixen de la docència d'un professor a la facultat al servei de l'ETC
[anònim], Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Tens diversos mecanismes per queixar-te:
Informalment: plantejar les teves queixes, verbalment o per correu electrònic, al coordinador de la titulació de Polítiques i Sociologia, el professor Jordi Argelaguet.
Formalment: demana un full de sol·licituds i queixes a la Secretaria de la teva facultat, omple-ho i lliurar-ho a la mateixa Secretaria. Et recomano adreçar la teva queixa al degà de la facultat amb copia al cap del Departament al qual pertanyi el professor (busca’l al directori de http://www.uab.cat/) . És el Consell de departament el que pot tenir en compte les queixes rebudes per assignar al professor una o d’altra assignatura en propers cursos o no proposar la seva contractació en cas que el professor fos emèrit o visitant.
Juan Berasategi.
Assessorament als estudiants
Els que varem estar a la Mesa Electoral
- Presidenta i Suplents:
Ana Mar Fernández Pasarin
Sara Moreno i Colom
Jordi Argelaguet i Argemí
Xavier Rambla Marigot
- Vocals en cada franja horària:
Horari de 9 a 11.30 hores
Amalia Maria Álvarez Benjunea
Joan Ronchera Fabregas - Horari 11.30 a 14.00
Emma Beatriu Ascaso Igual
Albert Escala Ollé - Horari de 16.00 a finalitzar l’escrutini
Joan Gil Oliveras
David Herédia Casanella