PROPOSTES VIABLES PER LA FACULTAT
(En resposta a la nova etapa deganal a la facultat per aportar idees al Programa estratègic obert del Nou Deganat)
Joan Gil Oliveras, a títol individual
Abans de tot: Em posiciono en contra del procés neoliberal i a la entrada de la lògica privada a la educació superior i a favor d’una Universitat pública, democràtica, sostenible, no sexista i plural.
Seguidament intento aportar idees en base als drets dels estudiants i a la millora de la qualitat acadèmica, i em comprometo a col·laborar activament en la dinamització i millora que comporta el Programa estratègic del Nou Deganat; m’adhereixo al projecte i en faig unes quantes propostes:
Aportacions / Propostes
Retocs puntuals a l’escrit (importància lleu)
[1. Un servei públic (...)]
Allà on s’exposa “l’entorn altament competitiu” proposo canviar-ho per “i la responsabilitat social de millorar qualitativament que això comporta degut al desprestigi i estancament dels serveis públics en general”. La raó d’aquest canvi és l’estil i els valors intrínsecs a les propostes que es duran a terme. Si es basen en millorar la qualitat del servei públic a la facultat degut a raons de competitivitat, és cau en l’error, crec jo, de jugar a ser els primers en rànquings universitaris i en avaluacions de prestigi entre facultats sota criteris que he estudiat a fons i són força precaris en relació a la qualitat docent i a un bon servei públic. Estic més d’acord en pensar en fer-ho millor, en fer salts qualitatius, en fer canvis basats en una co-responsabilitats entre estaments de la facultat que no en pro del que es diu de la nostra facultat. Quelcom molt abstracte i que no comporta automàticament cap millora sinó que els rànquings mostren qui està primer, no si per arribar a ser primer el servei ha millorat (cosa que molts cops se suposa i no té perquè ser així). Eficàcia i qualitat si. Competitivitat i estrès no. No són valors que vagin relacionats al meu entendre.
En les propostes del punt 1, es posa de manifest que es vol promoure als nous estudiants la demanda de les titulacions que ofereix la facultat. Em sembla molt positiu. No obstant, en pro d’una major oferta d’oportunitats d’estudi als nous estudiants, i en base al compromís de promoure la demanda de les nostres carreres, no em sembla adequat revisar el número de places si és a la baixa. Fa un temps ja es van reduir de
[2. Bon govern (...)]
Proposa que on posa “més competitiu” es canvií per “la responsabilitat social que tenim com a professors vinculat a la voluntat de (...)”. I allà on posa “revisió processos administratius” em
sembla correcte fer un matís: “sempre i quan comporti eficàcia en la gestió i eficiència, mai si comporta reduir les possibilitats i la flexibilitat en pro dels drets de gestió acadèmica dels estudiants”.
Propostes concretes (importància no tant lleu)
Sobre el treball que li va ser entregat dut a terme pel David Heredia (membre juntari per la PEF), el David Rodriguez i jo mateix, que es titula “Projecte d’Innovació de la Facultat – PIF” li mostro un quadre resum per incorporar en el seu Programa Estratègic. Tot i que el seu programa no sobrepassa la competència de la facultat, en algun cas, les nostres propostes requereixen fer pressió institucional, o suport del Claustre per dur-les a terme.
PIF (les propostes que he escollit del treball, un xic aprofundides)
A CONTINUACIÓ
REFORMA | Any del canvi | Competència | Recursos | Resultats (indicadors) | Valor |
Pla d’estudis allargat (PEA) | Curs 2009/2010 | Comissió Acadèmica / Junta de Facultat (en relació amb Manifest compaginació feina i estudis de | Informació en (informar-ho el Dia de Portes Obertes des del Deganat de la facultat) | Cada curs (6) serà de 42 crèdits ECTS | Compaginació estudis i altres activitats Igualtat d’oportunitats |
Avaluació continuada de qualitat | Curs 2010/2011 | COA i vicedeganat de Relacions Institucionals | Coordinació del professorat (reunió interdepartamental d’inici de curs) Acords de col·laboració amb institucions polítiques Adaptació de les aules (cadires) | Més visites externes (5% de la nota final) Opinió estudiantil favorable de la avaluació del professorat i la assignatura 1/3 dels exàmens duts a terme de forma oral | Millora de la qualitat de la docència en la metodologia que impliquen els crèdits ECTS |
Normativa de permanència (Aquest encara me’l debato em mi mateix perquè crec massa amb els problemes externs i en les consecutives oportunitats) | Curs 2012/2013 | Claustre i Junta de Facultat (canvi de la normativa de permanència, en acord del Consell de Govern) | Tribunal independent format per PDI per casos especials d’exhauriment de convocatòries | Millora de la mitjana de les qualificacions acadèmiques No sol·lapament d’horaris i millora en la presencialitat (També pot comportar una exigència que potser caldria matisar abans d’entrar a fer la carrera) | Cultura de l’esforç Millor ús (òptim) dels recursos materials i docents de la facultat EN CONTRA (escassetat d’oportunitats, estrès, poca confiança, possible arbitrarietat en el tribunal independent si no hi ha criteris definits, el dret a la educació superior potser massa limitat als resultats acadèmics, què passa amb els oients?) |
Horaris (Aquest l’he incorporat jo en aquesta llista de propostes però no és del PIF) | Curs 2009/2010 | Junta de Facultat / COA | Canvi horari en el COA Canvi de matriculació en Gestió Acadèmica | Redistribució horària en funció a la càrrega de les classes magistrals (reunió interdepartamental) | Motivació de l’estudiant Horari amb cap dia totalment carregat d’escoltar classes magistrals (la varietat és motivació) |
Tutories (I he incorporat noves idees com la de la “tutoria clau post examen suspès”) | Curs 2009/2010 | Departaments | Horari tant matí com tarda | Més presència en les tutories Promoure les tutories després de suspendre un examen parcial | Personalització i seguiment de l’aprenentatge Proximitat en la relació professor i alumne (que possibilita trobar errors alhora de contestar les preguntes dels exàmens parcials, etc., i solucions més a mida) |
Professorat | Curs 2009/2010 | Comissió Acadèmica, Departaments i Deganat | Reunió interdepartamental Major finançament en la contractació de personal per cada Departament Directrius del Deganat i del COA | Augment del temps dedicat del PDI funcionari a la recerca Millor repartiment de la càrrega lectiva Màxim 2 exàmens per grup durant una setmana | Departaments exemplars en el compromís de la contractació de PDI ajudant (digne laboralment) Millora de les condicions laborals Millora de la qualitat docent i la investigació d’excel·lència |
Espais docents | Curs 2009/2010 | Junta de Facultat / Comissió d’economia i Finances de la facultat | Redistribució finançament de la facultat per l’apartat de millora en instal·lacions Repartir les cadires per esquerrans | Millora en la participació Més qualitat dels seminaris (debats i coeducació) | Promoció de la metodologia docent teòrica en una carrera de gran contingut teòric Millora en les condicions d’estudi |
Coneixement de la facultat | Curs 2009/2010 | Deganat i participació estudiantil a | Concurs públic per les campanyes publicitàries Revista informativa Vídeos Youtube Blocs, Facebook, etc. | Més nota de tall (demanda dels estudis) La revista es reparteix per instituts públics, privats i concertats Visites, comentaris, etc. | Promoure un servei públic Promoure les nostres titulacions Millorar la imatge d’una facultat d’una universitat pública Fer-se responsable de la demanda de les carreres |
Assessorament pels estudiants de 1r curs i ERASMUS i Sòcrates | Curs 2009/2010 | Deganat i organitzacions estudiantils | Implantar el Programa d’assessors de la UAB Implantar un Programa de Voluntariat català entorn els ERASMUS | Menys taxa d’abandonament Més coneixement de la vida dels altres països Crear xarxa social internacional | Promoure el català Promoure la connexió i l’enriquiment cultural i social |
Activitats formatives complementaries a l’horari i el temari acadèmic oficial (He canviat el dimecres com a dia no lectiu perquè és el dia en que cal un espai de participació estudiantil) | Curs 2009/2010 | Deganat i organitzacions d’estudiants de la facultat | Dimecres (dia no lectiu) | Facultat més dinamitzada Èxit de públic a les xerrades Més coneixement i enriquiment intel·lectual complementari al coneixement formal i oficial | “Treure-li el suc” a tot el professorat Més adquisició d’informació i d’aportacions d’algunes eminències que no formen part de la facultat |
Celebració de l’acte final de titulació | Curs 2009/2010 | Deganat i PAS | Personal del PAS per organitzar-ho | Èxit de públic a l’acte Més coneixement de la facultat | La Facultat en versió positiva i festiva Crear bon ambient Record positiu |
(Hi ha més propostes més concretes en la totalitat del treball però com ja li van ser entregades al Degà personalment no m’entretenc més en el PIF)
1. Altres propostes que no estan relacionades amb el PIF però que també voldria exposar:
- Entorn els posicionaments del Deganat, junta de Facultat i tota la comunitat educativa de la facultat en pro d’una Universitat Pública en relació amb possibles manifestos que s’haurien d’estar gestant arreu de les universitats catalanes. M’agradaria que tal i com varem parlar, la facultat s’adherís a aquestes campanyes que surten de professorat precari, etc. Això estaria lligat en base al compromís social i milloraria la notorietat i exemplaritat de la facultat.
- Que des del Deganat s’informi i es dinamitzi i potenciï a través del butlletí, de pancartes i del professorat de les campanyes electorals a les eleccions a Junta de Facultat per tal de millorar l’escàs % de participació, lamentable també pel fet de ser aquesta facultat. Que convoqui dos debats amb tots els candidats que s’han presentat.
- Fer honoris causa al professor d’Economia Mundial, Arcadi Oliveres, per la seva autodidacta formació en Ciència Política. Com segurament, es notaria que és professor de la casa; potser seria millor enviar una carta proposant-ho a una altra facultat d’una altra universitat de Catalunya. Les raons per donar-li l’honoris causa són tant evidents que no cal remarcar-les.
- Crear una mena de bústia de queixes, o un sistema de “memorial de greuges” per tal de recollir aquelles problemàtiques puntuals per no cometre els mateixos errors el curs vinent.
- Els estudiants de tarda haurien de tenir dret a fer els exàmens parcials i finals a la tarda. Sinó a alguns els perjudica en la seva situació laboral.
El treball del Javi sobre Sostenibilitat a la UAB també li ha estat enviat; per tant, no cal que en faci esment en aquest document de propostes. Em remeto a ell.
Altres propostes pròpies, potser molt concretes, i del dia a dia:
- Tenir obertes sempre, dues sales d’ordinadors. Alguns cops ens quedem sense ordinadors.
- Volem que el Síndic de Gregues de la UAB faci una xerrada el dimecres a les 12 hores i ens informi de com el podem usar.
- Millora dels ratolins de la Sala d’Ordinadors (no sé si això competeix al Gerent). En el millor dels casos funcionen si hi posem un paper a sota.
- Que els ordinadors en els que visualitzem documentals a la facultat tinguin un so màxim molt més alt; perquè actualment està molt baix.
- Que els rajos d’aigua de les fonts no tirin aigua al terra al prémer el botó al màxim.
- L’ ús de la calefacció no sembla racional. Intentar que els vidres que es trenquin es posin nous de doble vidre.
- Un dia, fer un simulacre d’emergència, els deu minuts d’iniciar la classe, a principis d’un semestre per tal de no distorsionar l’horari lectiu.
- Posar una mena de suro pel passadís que es digués “Espai de la Facultat” perquè s’exposessin les activitats de la setmana: Junta de Facultat, actes, xerrades, calendaris de Gestió Acadèmica (matriculació, ...).
- Un espai per linkar tots els blocs tant institucionals, com personals, com d’organitzacions d’estudiants o sindicats del PAS o qualsevol bloc i web vinculada a la facultat. Un espai 2.0.
- Aprofundir en la informació d’ ERASMUS.
- Exposar a una classe que té dret a elegir delegats i que aquests poden dirigir-se a la VDOA i (si cal) ser presents en el COA. Així les problemàtiques més concretes del grup classe en qüestió poden estar resoltes sense intermediaris (amb més rapidesa).
- Això és una opció per omplir el document de propostes: posar una frase d’un autor conegut de Ciència Política en la web de la facultat. Que ens n’encarreguen entre tots perquè hi hagi pluralitat d’autors.
- Reclamar reglaments de funcionament interns de tota organització o grup d’estudiants, professors o de PAS que vulgui ser reconegut per la institució.
2. Propostes que adhereixo i que han estat enviades al bloc del Programa del nou deganat:
· Oriol (6 Febrer, 2009)
interessant la proposta de simplificar els tràmits acadèmics. S’han de posar moltes més facilitats als estudiants que vulguin marxar fora (ja sigui d’Erasmus, Sèneca, Intercanvi o Màsters). És un dels aspectes on més s’ha de millorar.
· joan (26 Febrer, 2009)
1. Evitar certa rotació a gestió acadèmica per evitar que el desconeixement en certs tràmits allargui la estada.
2. Sistematitzar les convalidacions amb persones que estudien altres carreres.
3. Modernitzar el servei de orientació professional i de beques. No és suficient amb anar penjant paperots per la facultat!
4. Renovar el temaris i evitar que ens donin publicacions de CCOO. [Si hem d’evitar això, també hauríem d’evitar fer publicitat d’articles del professorat de la casa? Considero que aquesta proposta no té cap sentit]
5. Fer dels idiomes un curs obligatori durant els quatre anys.
6. Promoure beques pels estudiants que treballen.
7. Millorar la coordinació d’ Erasmus, crear més convenis.
8. Que donin classes professors amb visions oposades al mateix temps.
9. Millorar els sous dels becaris emulant el sistema de GSI dels Estats Units. A la vegada atraure estudiants de doctorat d’ altres països i aprofitar els estudiants de carrera en projectes d recerca de manera sistemàtica.
10. Generar renovació i rotació entre el professorat.
11. Promoure la creació d’ una biblioteca de CCSS DIGNE I NO MEDIEVAL!
12. Crear cicles de conferències obligatoris i decents. Aprofitar sinèrgies amb institucions com el CCCB, MACBA, CIDOB…
· Meritxell (26 Febrer, 2009)
Apunto dos suggeriments concrets:
- Pel que fa a la promoció de l’excel·lència: fer ús dels “Premis extraordinaris de titulació”.
- En quant a la internacionalització: crear una xarxa pròpia de la Facultat, “d’alumnes-mentor” pels estudiants internacionals de nova incorporació.
Alguns de les propostes extretes de la campanya per les eleccions de l’AEP a la UB a una de les facultats on es presentaven:
SERVEI DE FOTOCÒPIES
- Instal·lació d’expenedors de números per tal d’evitar cues innecessàries a l’inici del curs i en les èpoques d’exàmens
- Increment del personal en aquelles dates en què el servei resulta totalment ineficient.
- Gratuïtat dels programes, fitxes i guia de l’estudiant com a material indispensable pel seguiment del curs acadèmic.
- Abaratiment de les fotocòpies
- Publicació dels plans d’estudi en versió digital, que no ens tornin a pendre el pel venent-ho per separat dels programes de cada assignatura quan en realitat no especifica res d’aquesta.
INFORMÀTICA
- Comprovació i reparació immediata dels equips que no funcionen.
- Compra d’impressores per tal de que l’estudiantat pugui imprimir el seus treballs en condicions i de forma gratuïta.
AULES
-Substitució de l’antic mobiliari de les aules de l’Edifici Vell per un de més còmode i menys sorollós.
- Reparació del sistema de calefacció (ja està bé de tant soroll)
- Col·locació de taquilles perquè la gent que es passa el dia a la facultat pugui deixar els seus trastos.
INFORMACIÓ
- Instal·lació de més bústies de suggeriments per als estudiants i col·locació d’un suro visible on s’informi de totes les decisions preses per l’equip deganal.
ACCESSIBILITAT
- Fer que la nostra Facultat sigui accessible per a tots i totes, evitant barreres arquitectòniques i la imposició de noves infraestructures ineficaces -com la substitució de les rampes per elevadors que enlloc de suposar una millor, imposen noves dificultats als estudiants amb discapacitats.
BIBLIOTEQUES
- Augment de l’actual horari, que tornin a obrir de
- Obertura de la biblioteca els caps de setmana un mes abans del període d’exàmens.
- Disponibilitat de la bibliografía obligatòria de totes les assignatures (també llibres de pràctiques).
- Ampliació del nombre de manuals actualitzats de tots els ensenyaments.
ECOLOGÍA
- Utilització de paper reciclat per a totes les fotocòpies instal·lació de contenidors de paper a cada classe.
- Instal·lació de contenidors de llaunes.
- Ús racional de la calefacció (el funcionament deficient m’augmenta el consum)
CULTURA I POLÍTICA LINGÜISTICA
- Dinamització cultural de la Facultat: l’AEP continuarà realitzant regularment conferències, xerrades, debats, cine-fòrums i actes similars d’Universitat Alternativa, portant a la Facultat aquelles temàtiques socials que no són tractades a les classes normals. Volem una aula d’audiovisuals en condicions.
- Reedició, distribució gratuïta i publicació a la web de la Facultat dels diccionaris bilingües de vocabulari tècnic de cada àmbit jurídic.
- Possibilitat de rebre classes en català i castellà per a tots els cursos; que ningú tingui problemes amb l’idioma. Normalització de l’ús del català.
PROPOSTES ACADÉMIQUES I DE MATRICULACIÓ
- Exigir que el professorat publiqui les notes dels exàmens en un màxim de dues setmanes tal com marca el reglament.
- Publicació de les notes sempre per internet.
- Sancions per als professors que incompleixen greument la normativa.
- Mesures contra l’educació sexista, etnocentrista i elitista: al llenguatge, al contingut de les classes, en el nombre de becaris/es, i en les institucions.
- Augmentar el número de convenis de col·laboració tot fixant un salari mínim per tal de dignificar la seva feina.
Aquesta llista de propostes estaran penjades com a recull de firmes (en un quadre ben resumides) al meu bloc esperant suggeriments i també hi ha un link que he posat al bloc del Deganat. Faré que les firmin els grups classe, la Assemblea, la PEF, els professors i tota la comunitat universitària de la facultat. Intentaré engegar algun debat entorn les propostes presentades al patatabrava.com, en alguna Assemblea, en algun debat del meu grup classe, i en el campus virtual. En la mesura que pugui i disposi de temps suficient n’informaré juntament amb el Programa presentat inicialment pel Nou deganat, a tots els estudiants via correu electrònic personal, i pels passadissos. Vaig formar un grup (GEP) per tal de recollir propostes però això ho faré en la mesura que pugui.
Per una facultat Pública, Dinàmica i de Qualitat!
Joan Gil Oliveras, estudiant crític amb el Procés de Bolonya
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada