divendres, 3 d’abril del 2009

Les meves i de companys de propostes del "GEP" a la PEF i la EPA

Aquestes propostes estaven firmades per uns quants de nosaltres. Aquestes propostes; en part són meves; algunes estaran en el programa electoral conjunt amb PEF, EPA i l'independent; i d'altres encara estan per debatre en el si de la EPA. Crec que el millor és que les presentin a la Junta de Facultat; els pròxims juntaris de la PEF/EPA/(i). La Assemblea en el seu moment, les va rebutjar.

PROPOSTES VIABLES PER LA FACULTAT

(En resposta a la nova etapa deganal a la facultat per aportar idees al Programa estratègic obert del Nou Deganat)

Joan Gil Oliveras, a títol individual

Abans de tot: Em posiciono en contra del procés neoliberal i a la entrada de la lògica privada a la educació superior i a favor d’una Universitat pública, democràtica, sostenible, no sexista i plural.

Seguidament intento aportar idees en base als drets dels estudiants i a la millora de la qualitat acadèmica, i em comprometo a col·laborar activament en la dinamització i millora que comporta el Programa estratègic del Nou Deganat; m’adhereixo al projecte i en faig unes quantes propostes:

Aportacions / Propostes

Retocs puntuals a l’escrit (importància lleu)

[1. Un servei públic (...)]

Allà on s’exposa “l’entorn altament competitiu” proposo canviar-ho per “i la responsabilitat social de millorar qualitativament que això comporta degut al desprestigi i estancament dels serveis públics en general”. La raó d’aquest canvi és l’estil i els valors intrínsecs a les propostes que es duran a terme. Si es basen en millorar la qualitat del servei públic a la facultat degut a raons de competitivitat, és cau en l’error, crec jo, de jugar a ser els primers en rànquings universitaris i en avaluacions de prestigi entre facultats sota criteris que he estudiat a fons i són força precaris en relació a la qualitat docent i a un bon servei públic. Estic més d’acord en pensar en fer-ho millor, en fer salts qualitatius, en fer canvis basats en una co-responsabilitats entre estaments de la facultat que no en pro del que es diu de la nostra facultat. Quelcom molt abstracte i que no comporta automàticament cap millora sinó que els rànquings mostren qui està primer, no si per arribar a ser primer el servei ha millorat (cosa que molts cops se suposa i no té perquè ser així). Eficàcia i qualitat si. Competitivitat i estrès no. No són valors que vagin relacionats al meu entendre.

En les propostes del punt 1, es posa de manifest que es vol promoure als nous estudiants la demanda de les titulacions que ofereix la facultat. Em sembla molt positiu. No obstant, en pro d’una major oferta d’oportunitats d’estudi als nous estudiants, i en base al compromís de promoure la demanda de les nostres carreres, no em sembla adequat revisar el número de places si és a la baixa. Fa un temps ja es van reduir de 160 a 140, segons algunes versions (antic Degà) perquè la nova facultat de la UPF va fer baixar la demanda dels estudis a la UAB, i segons d’altres versions (meves) perquè els problemes ocasionats pel Pla de Bolonya i el desgavell en el Batxillerat van comportar que la demanda estudiantil d’estudis s’encarrilés a altres carreres que estaven més de moda o les que tenen més sortida laboral, degut entre altres coses als problemes per compaginar estudis i feina en la nova metodologia docent que comporta l’ ECTS. I en cap cas, la idea de triar els estudiants en base a uns perfils d’estudiant (semblants als perfils professionals) em sembla positiva. Em sembla reduir el punt de mira per la demanda d’uns estudis (a vegades és simplement en el cas dels majors de 25 anys per complementar estudis o per motivació personal) i aquests perfils comporten veure les carreres amb una càrrega mercantilitzadora (professionalitzadora) que ha de tenir tota titulació però que estaria implícita d’una forma massa important (“les carreres serveixen única i exclusivament per formar professionals”).

[2. Bon govern (...)]

Proposa que on posa “més competitiu” es canvií per “la responsabilitat social que tenim com a professors vinculat a la voluntat de (...)”. I allà on posa “revisió processos administratius” em

sembla correcte fer un matís: “sempre i quan comporti eficàcia en la gestió i eficiència, mai si comporta reduir les possibilitats i la flexibilitat en pro dels drets de gestió acadèmica dels estudiants”.

Propostes concretes (importància no tant lleu)

Sobre el treball que li va ser entregat dut a terme pel David Heredia (membre juntari per la PEF), el David Rodriguez i jo mateix, que es titula “Projecte d’Innovació de la Facultat – PIF” li mostro un quadre resum per incorporar en el seu Programa Estratègic. Tot i que el seu programa no sobrepassa la competència de la facultat, en algun cas, les nostres propostes requereixen fer pressió institucional, o suport del Claustre per dur-les a terme.

PIF (les propostes que he escollit del treball, un xic aprofundides)

A CONTINUACIÓ

REFORMA

Any del canvi

Competència

Recursos

Resultats (indicadors)

Valor

Pla d’estudis allargat (PEA)

Curs 2009/2010

Comissió Acadèmica / Junta de Facultat

(en relació amb Manifest compaginació feina i estudis de la UAB)

Informació en la Gestió Acadèmica

(informar-ho el Dia de Portes Obertes des del Deganat de la facultat)

Cada curs (6) serà de 42 crèdits ECTS

Compaginació estudis i altres activitats

Igualtat d’oportunitats

Avaluació continuada de qualitat

Curs 2010/2011

COA i vicedeganat de Relacions Institucionals

Coordinació del professorat (reunió interdepartamental d’inici de curs)

Acords de col·laboració amb institucions polítiques

Adaptació de les aules (cadires)

Més visites externes (5% de la nota final)

Opinió estudiantil favorable de la avaluació del professorat i la assignatura

1/3 dels exàmens duts a terme de forma oral

Millora de la qualitat de la docència en la metodologia que impliquen els crèdits ECTS

Normativa de permanència

(Aquest encara me’l debato em mi mateix perquè crec massa amb els problemes externs i en les consecutives oportunitats)

Curs 2012/2013

Claustre i Junta de Facultat

(canvi de la normativa de permanència, en

acord del Consell de Govern)

Tribunal independent format per PDI per casos especials d’exhauriment de convocatòries

Millora de la mitjana de les qualificacions acadèmiques

No sol·lapament d’horaris i millora en la presencialitat

(També pot comportar una exigència que potser caldria matisar abans d’entrar a fer la carrera)

Cultura de l’esforç

Millor ús (òptim) dels recursos materials i docents de la facultat

EN CONTRA

(escassetat d’oportunitats, estrès, poca confiança, possible arbitrarietat en el tribunal independent si no hi ha criteris definits, el dret a la educació superior potser massa limitat als resultats acadèmics, què passa amb els oients?)

Horaris

(Aquest l’he incorporat jo en aquesta llista de propostes però no és del PIF)

Curs 2009/2010

Junta de Facultat / COA

Canvi horari en el COA

Canvi de matriculació en Gestió Acadèmica

Redistribució horària en funció a la càrrega de les classes magistrals (reunió interdepartamental)

Motivació de l’estudiant

Horari amb cap dia totalment carregat d’escoltar classes magistrals (la varietat és motivació)

Tutories

(I he incorporat noves idees com la de la “tutoria clau post examen suspès”)

Curs 2009/2010

Departaments

Horari tant matí com tarda

Més presència en les tutories

Promoure les tutories després de suspendre un examen parcial

Personalització i seguiment de l’aprenentatge

Proximitat en la relació professor i alumne (que possibilita trobar errors alhora de contestar les preguntes dels exàmens parcials, etc., i solucions més a mida)

Professorat

Curs 2009/2010

Comissió Acadèmica, Departaments i Deganat

Reunió interdepartamental

Major finançament en la contractació de personal per cada Departament

Directrius del Deganat i del COA

Augment del temps dedicat del PDI funcionari a la recerca

Millor repartiment de la càrrega lectiva

Màxim 2 exàmens per grup durant una setmana

Departaments exemplars en el compromís de la contractació de PDI ajudant (digne laboralment)

Millora de les condicions laborals

Millora de la qualitat docent i la investigació d’excel·lència

Espais docents

Curs 2009/2010

Junta de Facultat / Comissió d’economia i Finances de la facultat

Redistribució finançament de la facultat per l’apartat de millora en instal·lacions

Repartir les cadires per esquerrans

Millora en la participació

Més qualitat dels seminaris (debats i coeducació)

Promoció de la metodologia docent teòrica en una carrera de gran contingut teòric

Millora en les condicions d’estudi

Coneixement de la facultat

Curs 2009/2010

Deganat i participació estudiantil a la Junta de Facultat

Concurs públic per les campanyes publicitàries

Revista informativa

Vídeos Youtube

Blocs, Facebook, etc.

Més nota de tall (demanda dels estudis)

La revista es reparteix per instituts públics, privats i concertats

Visites, comentaris, etc.

Promoure un servei públic

Promoure les nostres titulacions

Millorar la imatge d’una facultat d’una universitat pública

Fer-se responsable de la demanda de les carreres

Assessorament pels estudiants de 1r curs i ERASMUS i Sòcrates

Curs 2009/2010

Deganat i organitzacions estudiantils

Implantar el Programa d’assessors de la UAB

Implantar un Programa de Voluntariat català entorn els ERASMUS

Menys taxa d’abandonament

Més coneixement de la vida dels altres països

Crear xarxa social internacional

Promoure el català

Promoure la connexió i l’enriquiment cultural i social

Activitats formatives complementaries a l’horari i el temari acadèmic oficial

(He canviat el dimecres com a dia no lectiu perquè és el dia en que cal un espai de participació estudiantil)

Curs 2009/2010

Deganat i organitzacions d’estudiants de la facultat

Dimecres (dia no lectiu)

Facultat més dinamitzada

Èxit de públic a les xerrades

Més coneixement i enriquiment intel·lectual complementari al coneixement formal i oficial

“Treure-li el suc” a tot el professorat

Més adquisició d’informació i d’aportacions d’algunes eminències que no formen part de la facultat

Celebració de l’acte final de titulació

Curs 2009/2010

Deganat i PAS

Personal del PAS per organitzar-ho

Èxit de públic a l’acte

Més coneixement de la facultat

La Facultat en versió positiva i festiva

Crear bon ambient

Record positiu

(Hi ha més propostes més concretes en la totalitat del treball però com ja li van ser entregades al Degà personalment no m’entretenc més en el PIF)

1. Altres propostes que no estan relacionades amb el PIF però que també voldria exposar:

  • Entorn els posicionaments del Deganat, junta de Facultat i tota la comunitat educativa de la facultat en pro d’una Universitat Pública en relació amb possibles manifestos que s’haurien d’estar gestant arreu de les universitats catalanes. M’agradaria que tal i com varem parlar, la facultat s’adherís a aquestes campanyes que surten de professorat precari, etc. Això estaria lligat en base al compromís social i milloraria la notorietat i exemplaritat de la facultat.
  • Que des del Deganat s’informi i es dinamitzi i potenciï a través del butlletí, de pancartes i del professorat de les campanyes electorals a les eleccions a Junta de Facultat per tal de millorar l’escàs % de participació, lamentable també pel fet de ser aquesta facultat. Que convoqui dos debats amb tots els candidats que s’han presentat.
  • Fer honoris causa al professor d’Economia Mundial, Arcadi Oliveres, per la seva autodidacta formació en Ciència Política. Com segurament, es notaria que és professor de la casa; potser seria millor enviar una carta proposant-ho a una altra facultat d’una altra universitat de Catalunya. Les raons per donar-li l’honoris causa són tant evidents que no cal remarcar-les.
  • Crear una mena de bústia de queixes, o un sistema de “memorial de greuges” per tal de recollir aquelles problemàtiques puntuals per no cometre els mateixos errors el curs vinent.
  • Els estudiants de tarda haurien de tenir dret a fer els exàmens parcials i finals a la tarda. Sinó a alguns els perjudica en la seva situació laboral.

El treball del Javi sobre Sostenibilitat a la UAB també li ha estat enviat; per tant, no cal que en faci esment en aquest document de propostes. Em remeto a ell.

Altres propostes pròpies, potser molt concretes, i del dia a dia:

- Tenir obertes sempre, dues sales d’ordinadors. Alguns cops ens quedem sense ordinadors.

- Volem que el Síndic de Gregues de la UAB faci una xerrada el dimecres a les 12 hores i ens informi de com el podem usar.

- Millora dels ratolins de la Sala d’Ordinadors (no sé si això competeix al Gerent). En el millor dels casos funcionen si hi posem un paper a sota.

- Que els ordinadors en els que visualitzem documentals a la facultat tinguin un so màxim molt més alt; perquè actualment està molt baix.

- Que els rajos d’aigua de les fonts no tirin aigua al terra al prémer el botó al màxim.

- L’ ús de la calefacció no sembla racional. Intentar que els vidres que es trenquin es posin nous de doble vidre.

- Un dia, fer un simulacre d’emergència, els deu minuts d’iniciar la classe, a principis d’un semestre per tal de no distorsionar l’horari lectiu.

- Posar una mena de suro pel passadís que es digués “Espai de la Facultat” perquè s’exposessin les activitats de la setmana: Junta de Facultat, actes, xerrades, calendaris de Gestió Acadèmica (matriculació, ...).

- Un espai per linkar tots els blocs tant institucionals, com personals, com d’organitzacions d’estudiants o sindicats del PAS o qualsevol bloc i web vinculada a la facultat. Un espai 2.0.

- Aprofundir en la informació d’ ERASMUS.

- Exposar a una classe que té dret a elegir delegats i que aquests poden dirigir-se a la VDOA i (si cal) ser presents en el COA. Així les problemàtiques més concretes del grup classe en qüestió poden estar resoltes sense intermediaris (amb més rapidesa).

- Això és una opció per omplir el document de propostes: posar una frase d’un autor conegut de Ciència Política en la web de la facultat. Que ens n’encarreguen entre tots perquè hi hagi pluralitat d’autors.

- Reclamar reglaments de funcionament interns de tota organització o grup d’estudiants, professors o de PAS que vulgui ser reconegut per la institució.

2. Propostes que adhereixo i que han estat enviades al bloc del Programa del nou deganat:

· Oriol (6 Febrer, 2009)

interessant la proposta de simplificar els tràmits acadèmics. S’han de posar moltes més facilitats als estudiants que vulguin marxar fora (ja sigui d’Erasmus, Sèneca, Intercanvi o Màsters). És un dels aspectes on més s’ha de millorar.

· joan (26 Febrer, 2009)

1. Evitar certa rotació a gestió acadèmica per evitar que el desconeixement en certs tràmits allargui la estada.

2. Sistematitzar les convalidacions amb persones que estudien altres carreres.

3. Modernitzar el servei de orientació professional i de beques. No és suficient amb anar penjant paperots per la facultat!

4. Renovar el temaris i evitar que ens donin publicacions de CCOO. [Si hem d’evitar això, també hauríem d’evitar fer publicitat d’articles del professorat de la casa? Considero que aquesta proposta no té cap sentit]

5. Fer dels idiomes un curs obligatori durant els quatre anys.

6. Promoure beques pels estudiants que treballen.

7. Millorar la coordinació d’ Erasmus, crear més convenis.

8. Que donin classes professors amb visions oposades al mateix temps.

9. Millorar els sous dels becaris emulant el sistema de GSI dels Estats Units. A la vegada atraure estudiants de doctorat d’ altres països i aprofitar els estudiants de carrera en projectes d recerca de manera sistemàtica.

10. Generar renovació i rotació entre el professorat.

11. Promoure la creació d’ una biblioteca de CCSS DIGNE I NO MEDIEVAL!

12. Crear cicles de conferències obligatoris i decents. Aprofitar sinèrgies amb institucions com el CCCB, MACBA, CIDOB…

· Meritxell (26 Febrer, 2009)

Apunto dos suggeriments concrets:
- Pel que fa a la promoció de l’excel·lència: fer ús dels “Premis extraordinaris de titulació”.
- En quant a la internacionalització: crear una xarxa pròpia de la Facultat, “d’alumnes-mentor” pels estudiants internacionals de nova incorporació.

Alguns de les propostes extretes de la campanya per les eleccions de l’AEP a la UB a una de les facultats on es presentaven:

SERVEI DE FOTOCÒPIES

- Instal·lació d’expenedors de números per tal d’evitar cues innecessàries a l’inici del curs i en les èpoques d’exàmens

- Increment del personal en aquelles dates en què el servei resulta totalment ineficient.

- Gratuïtat dels programes, fitxes i guia de l’estudiant com a material indispensable pel seguiment del curs acadèmic.

- Abaratiment de les fotocòpies

- Publicació dels plans d’estudi en versió digital, que no ens tornin a pendre el pel venent-ho per separat dels programes de cada assignatura quan en realitat no especifica res d’aquesta.

INFORMÀTICA

- Comprovació i reparació immediata dels equips que no funcionen.

- Compra d’impressores per tal de que l’estudiantat pugui imprimir el seus treballs en condicions i de forma gratuïta.

AULES

-Substitució de l’antic mobiliari de les aules de l’Edifici Vell per un de més còmode i menys sorollós.

- Reparació del sistema de calefacció (ja està bé de tant soroll)

- Col·locació de taquilles perquè la gent que es passa el dia a la facultat pugui deixar els seus trastos.

INFORMACIÓ

- Instal·lació de més bústies de suggeriments per als estudiants i col·locació d’un suro visible on s’informi de totes les decisions preses per l’equip deganal.

ACCESSIBILITAT

- Fer que la nostra Facultat sigui accessible per a tots i totes, evitant barreres arquitectòniques i la imposició de noves infraestructures ineficaces -com la substitució de les rampes per elevadors que enlloc de suposar una millor, imposen noves dificultats als estudiants amb discapacitats.

BIBLIOTEQUES

- Augment de l’actual horari, que tornin a obrir de 8 a 21 h.

- Obertura de la biblioteca els caps de setmana un mes abans del període d’exàmens.

- Disponibilitat de la bibliografía obligatòria de totes les assignatures (també llibres de pràctiques).

- Ampliació del nombre de manuals actualitzats de tots els ensenyaments.

ECOLOGÍA

- Utilització de paper reciclat per a totes les fotocòpies instal·lació de contenidors de paper a cada classe.

- Instal·lació de contenidors de llaunes.

- Ús racional de la calefacció (el funcionament deficient m’augmenta el consum)

CULTURA I POLÍTICA LINGÜISTICA

- Dinamització cultural de la Facultat: l’AEP continuarà realitzant regularment conferències, xerrades, debats, cine-fòrums i actes similars d’Universitat Alternativa, portant a la Facultat aquelles temàtiques socials que no són tractades a les classes normals. Volem una aula d’audiovisuals en condicions.

- Reedició, distribució gratuïta i publicació a la web de la Facultat dels diccionaris bilingües de vocabulari tècnic de cada àmbit jurídic.

- Possibilitat de rebre classes en català i castellà per a tots els cursos; que ningú tingui problemes amb l’idioma. Normalització de l’ús del català.

PROPOSTES ACADÉMIQUES I DE MATRICULACIÓ

- Exigir que el professorat publiqui les notes dels exàmens en un màxim de dues setmanes tal com marca el reglament.

- Publicació de les notes sempre per internet.

- Sancions per als professors que incompleixen greument la normativa.

- Mesures contra l’educació sexista, etnocentrista i elitista: al llenguatge, al contingut de les classes, en el nombre de becaris/es, i en les institucions.

- Augmentar el número de convenis de col·laboració tot fixant un salari mínim per tal de dignificar la seva feina.

Aquesta llista de propostes estaran penjades com a recull de firmes (en un quadre ben resumides) al meu bloc esperant suggeriments i també hi ha un link que he posat al bloc del Deganat. Faré que les firmin els grups classe, la Assemblea, la PEF, els professors i tota la comunitat universitària de la facultat. Intentaré engegar algun debat entorn les propostes presentades al patatabrava.com, en alguna Assemblea, en algun debat del meu grup classe, i en el campus virtual. En la mesura que pugui i disposi de temps suficient n’informaré juntament amb el Programa presentat inicialment pel Nou deganat, a tots els estudiants via correu electrònic personal, i pels passadissos. Vaig formar un grup (GEP) per tal de recollir propostes però això ho faré en la mesura que pugui.

Per una facultat Pública, Dinàmica i de Qualitat!

Joan Gil Oliveras, estudiant crític amb el Procés de Bolonya