dimarts, 22 d’abril del 2008

La universitat més lletja

Quan vaig entrar per primer cop a la universitat no va ser pas una alegria, estava emocionat - bé, el just tal i com sóc jo en els moments sorpresa - però si, fins que carai! Em vaig trobar amb tot aquell munt de botigues i comerços a la Plaça Cívica o Cinica, depenent com se la vulgui anomenar. El Bar i restaurant era útil i estava bé, després vaig assabentar-me del concurs i la externalització de serveis, però bé, aquest era un altre tema que després descobriria. Evidentment la universitat no et dirà "aquí privatitzem". Una colla de "radicals" que feien pintadetes em va fer descobrir el tema, ningú en sabia res, menys ells, es deien Assemblea, i estaven força mal vistos i corrien rumors; jo no gosava entrar-hi tal i com m'ho pintaven fins que carai! No n'hi havia pas per tant, idealistes si, però molt ben informats. Bé, bàsicament són els que en saben cinc cèntim sobre el tema de Bolonya. La resta de la comunitat educativa parlaran, però no sé pas de què. I la majoria d'alumnes evidentment sudaran, més que res perquè l'horari ETCS amb tantes pràctiques no et deixa temps per reflexionar (lo qual és bo per al ciutadà lliure, informat - per mi informat és ser lliure - i crític - m'imagino que cal tenir opinió er votar). A la nova universitat immersa en la EEES no hi haurà crítica, ni espais per la Filosofia (carrera en perill de que l'extingueixin). Tot serà competència, lliure mercat, productivitat (encara que sia de treballs inútils, el professor/a ha de complir el que se li demana tot i acabar amb certa llibertat de càtedra - lo qual per mi és negatiu). Immersos en la competitivitat ferotge (lo qual és el que ens trobarem per desgràcia nostre), l'espai de reflexió i debat dels treballs, ho sigui, la comprensió d'allò que s'explica a classe (si és que queden classes presencials teòriques -lo qual crec que seria una pena perquè és el millor de l'assignatura - un bon professor i una bona explicació - carai! seré conservador però la Vella Escola pedagògica m'agrada) quedarà en res.

Quan descobreixes però la universitat més lletja és quan descobreixes que allò dels comerços és més dolent del que et pensaves: Treball Campus és una ETT de treballadors estudiants barats per les empreses privades!

Quin sarcasme, la universitat et forma i deixa que s'aprofitin de tu quasi gratuïtament. Segur que la universitat era un lloc d'igualtat d'oportunitats i mobilitat social o acabarà sent un mercat més? Jo no vull que la universitat em col·loqui, no és feina seva. Imagina't els "xanxullos" entre Rectorat i grans empreses: "Vendo gratis a un estudiante, quien da más?!"

Al Rectorat a més de tenir un futur a la Generalitat de Catalunya tindran un futur a la empresa privada. Seguiu doncs els rectors de la UAB on han anat a parar.

Això també és la universitat, la cara més lletja si, però una de les cares que cal tenir en compte. Per no parlar de les becàries de col·laboració.